News Breaking
Live
wb_sunny

Breaking News

Buka 11 Sektor Ekonomi, PM Ismail Sabri: Langkah 'Kurung' Rakyat Sudah Tidak Sesuai

Buka 11 Sektor Ekonomi, PM Ismail Sabri: Langkah 'Kurung' Rakyat Sudah Tidak Sesuai

ISMAIL SABRI: Pembukaan ekonomi tidak hanya dapat membantu mempercepat pemulihan ekonomi, tetapi juga memberikan peluang dan ruang bagi masyarakat untuk meningkatkan taraf hidupnya. (Foto: dok. istimewa) 

sukabumiNews.net, KUALA LUMPUR – Langkah 'mengunci' masyarakat saat ini dirasa sudah tidak tepat lagi, malah dikhawatirkan akan berdampak lebih besar, termasuk kesehatan mental.

Hal itu dikatakan Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, di Dewan Rakyat Malaysia, Selasa (14/9/2021).

Ismail Sabri menjelaskan, pihaknya memberikan prioritas kepada pemerintah untuk membuka kembali sektor ekonomi.

Menurutnya, membuka ekonomi tidak hanya dapat membantu mempercepat pemulihan ekonomi, tetapi juga memberikan peluang dan ruang bagi masyarakat untuk meningkatkan taraf hidupnya.

Beliau berkata demikian ketika menjawab pertanyaan Datuk Mohd Salim Sharif (Jempol) yang meminta Perdana Menteri menyatakan kewajaran pembukaan semula 11 sektor ekonomi di negeri-negeri Fasa 1 Pelan Pemulihan Negara (PPN) di kala kasus harian Covid-19 masih mencatatkan angka yang membimbangkan.

"Kerajaan telah mempertimbangkan pembukaan sektor tertentu sebagai salah satu cara untuk memulihkan kembali ekonomi negara.

"Pembukaan semula 11 sektor ekonomi di negeri-negeri Fasa 1 PPN adalah wajar berikutan peratusan penerima vaksinasi yang tinggi.

"Malah, keputusan ini dibuat dengan mengambil kira data penilaian risiko yang dijalankan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP).

"Selain itu, sektor-sektor ini dibuka dengan SOP yang ketat termasuk hanya membenarkan pelanggan yang telah divaksinasi lengkap sahaja untuk masuk membuat urus niaga atau mendapatkan perkhidmatan," tandasnya.

BACA Juga: Perdana Menteri dan PH Capai Kesepakatan Agenda Kepentingan Rakyat

Pewarta: Astro AWANI
Editor: AM
COPYRIGHT © SUKABUMINEWS 2021

Tags

Daftar

Website sukabumiNews.net Memuat Ringkasan Berita-Berita yang Ditawarkan kepada Pelanggan melalui Sistem Penyiaran Berita PT SUKABUMINEWS MULTI MEDIA. Mohon hubungi kami untuk memilih berlangganan.

Post a Comment

Anda boleh beropini dengan mengomantari Artikel di atas